منتديات ماجدة

منتدى ماجدة هو منتدى عربي متكامل يحتوي على الكثير من الفائدة وهو أحد مواقع شبكة منتديات !Yahoo مكتوب. ، انضم الآن و احصل على فرصة التمتع بحوارات عربية متعددة المجالات



+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 22
Like Tree0Likes

الموضوع: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

  1. #1
    عضو مميز hind is on a distinguished road
    تاريخ التسجيل
    25-06-2006
    المشاركات
    551
    ‎تقييم المستوى 17

    M3 عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    الزائد هو حالة يزيد فيها العرق عن المطلوب للحفاظ على حرارة الجسم العادية ، وقد يؤثر هذا التعرق الزائد على نوعية الحياة لدى الشخص المصاب به . وفي معظم الأحوال يكون هذا التعرق الزائد من نصيب راحات الأيدي أو باطن الأقدام أو منطقة تحت الأبط ، وهي كلها مناطق تصيب من يزيد عرقه فيها بالحرج والخجل ، وقد تسبب زيادة التوتر والقلق أو الاحساس بالضيق والضغوط النفسية سواء على المستوى المهني أو الاجتماعي .

    احساس بالحرج والخجل
    هذه مثلا فتاة جميلة يروق منظرها لكل من يراها ، مؤدبة ومتفوقة في دراستها ، ولكنها تشعر بالحرج والخجل في كل مرة تمد يدها لمصافحة أحد ، اذ تكون يدها مبتلة تماما كما لو كانت قد غمرتها بالماء ولم تجففها ، وهي لا تحب ردة فعل مصافحها عندما ترتد يده اليه فيجدها وقد ابتلت من عرق يدها ، فينظر الي يده في دهشة غير المتوقع ، وقد يسحب منديلا ورقيا لكي يجفف يده من آثار هذه المصافحة مما يزيد احساسها بالحرج ، ومما قد يدفعها الى الانسحاب من الموقف كله . هذه المواقف التي قد تبدو بسيطة هي ذات تأثير نفسي هائل على صاحب المشكلة مما قد يدفع البعض الى طلب المساعدة من طبيب نفسي ظنا أن مشكلة زيادة تعرق الأيدي هي نفسية في الأصل بينما تقول الحقائق أن الارتباك النفسي المصاحب هو ناتج عن هذه المشكلة وليس سببا لها .

    أصحاب مشكلة زيادة تعرق اليدين بالذات يقررون البحث عن علاج عندما تلوح في الأفق فرص التعرف على من يمكن أن يكون مرشحا لعلاقة ممتدة من ارتباط عاطفي فخطوبة فزواج . ذلك أن المشكلة واضحة تضع نفسها في الصف الأول ، ظاهرة للآخر منذ المصافحة الأولى .

    وفي العمل أيضا
    وتشكل هذه الحالة مشكلة حتي في المرحلة السنية الأكبر مع العمل والانخراط في سلك وظيفة أو عمل خاص أو عام ، وهذه كلها بالطبع حالات تستلزم مصافحة الزملاء والرؤساء والعملاء وابداء المجاملات وغير ذلك . وتصوروا سيدة أعمال تقابل عميلا هاما في مكتبها الفخم وقد دخل اليه فاردا يده للمصافحة فيشعر بعدها انه غمرها في اسفنجة مشبعة بالماء ، وترقبوا مشاعر الدهشة ثم ردة فعله التلقائية في محاولة تجفيف يده المبتلة بعد المصافحة ، ثم تأثير كل هذا على سيدة الأعمال التي ترغب في الظهور بمظهر الواثق من نفسه فاذا بها في حال من يريد الدفاع عن نفسه فلا يجد الكلمات أو التفسير .

    وأكثر صور زيادة التعرق شيوعا هي النوع البؤري أي الذي يتركز في مكان محدد مثل راحة اليد أو باطن القدم أو تحت الابط أو الوجه . وفي أمريكا وحدها يقدر أن هناك 50 مليون أمريكي مصاب بمشاكل لها علاقة بزيادة التعرق البؤري . وزيادة التعرق تبدأ في مرحلة الطفولة أو المراهقة ، وهي ليست مرض نفسي ولكنها حالة يقوم فيها الجهاز العصبي باثارة الغدد العرقية مما يؤدي الى انتاج مزيد من العرق كردة فعل لحالات القلق والتوتر اليومية .

    أسباب زيادة التعرق
    وزيادة التعرق لها نوعين أولي وثانوي . والنوع الأول وهو الذي لايمكن تحديد سبب له وينتج عن زيادة في نشاط الجهاز العصبي السمبثاوي ، ويمكن أن يقود الى تعرق غزير في أماكن مختلفة من الجسم مثل راحة اليوم والابط وباطن القدم ، بينما ينتج النوع الثانوي من بعض الأمراض مثل الشلل الرعاش (باركنسون) وزيادة افراز الغدة الدرقية ومرض السكر وزيادة افراز الغدة النخامية، وارتفاع درجة حرارة الجسم ، وانخفاض السكر في الدم وفي حالة سن اليأس . ويصيب النوع الثانوي كل مناطق الجسم في العادة .

    العلاج
    وعندما تكون زيادة التعرق نتيجة ثانوية لمرض أولي فان علاج السبب سيكون بالتأكيد هو الخطوة الأولي للتخلص من هذه المشكلة المؤرقة ، بينما يوجه العلاج في النوع الأولي والذي لا يمكن نسبته لمرض ما الى مواجهة موضوع التعرق ذاته وبوسائل متعددة ومختلفة .

    والعلاج الموضعي لزيادة التعرق عموما له طرق عدة أبسطها هو تقليل التعرق الغزير أو التحكم فيه عن طريق علاجات خارجية مثل استعمال كلوريد الألومنيوم ( الشبه ) أو مضادات العرق الكيماوية ذات القوة الزائدة . والعلاج الموضعي يستعمل بصفة منتطمة في علاج الحالات البسيطة والمتوسطة من التعرق الزائد . كما يمكن استعمال أدوية عن طريق الفم للسيطرة على العرق الزائد مثل مضادات الكولين ومضادات بيتا وبعض الأدوية المهدئة .

    وفي بعض الحالات كان العلاج يتم بواسطة سم البوتوكس ، حيث يحقن في الوصلات العصبية العضلية وفي نقاط ما بعد العقد السمبثاوية في الأعصاب المغذية للغدد العرقية ، وكان هذا الأسلوب يعالج التعرق في اليد وتحت الابط . ويستمر تأثير حقن البوتوكس لمدة سنة واحدة ولكنه قد يزول خلال 4 شهور . وصعوبة هذا الاسلوب العلاجي هي في الالام المصاحبة للحقن وفي ارتفاع ثمن سم البوتوكس ، كما أن العضلات الصغيرة في راحة اليد قد تتأثر وتضعف .

    وفي الحالات الصعبة من غزارة تعرق اليدين كان بعض الأطباء ينصحون بالتدخل الجراحي ، حيث يتم قطع العصب السمبثاوي المغذي للمنطقة المطلوب علاجها ليتم ايقاف انتشار الاشارات العصبية من خلال العصب الى الغدد العرقية ، ويمكن اجراء هذه الجراحة في أي مكان في الجسم للسيطرة على التعرق في هذه الأماكن وخصوصا في اليدين وفي الوجه . وفي بعض الحالات يمكن اجراء هذه الجراحة باستعمال المناظير .

    وفي بعض حالات زيادة التعرق في منطقة الابط كان العلاج المقترح هو ازالة الغدد العرقية بالكامل بالجراحة كوسيلة للتخلص من المشكلة نهائيا ، ولكنها قد تترك آثارا ظاهرة على الجلد .

    العلاج الأيوني الكهربي يفتح آفاقا جديدة
    ومع صعوبة وخطورة وارتفاع كلفة العلاجات السابقة وعدم تأثيرها الفعال ، كانت هناك حاجة لعلاج أبسط وأكثر أمانا واقل تكلفة ، وتحقق ذلك بالفعل بظهور طريقة "العلاج الأيوني الكهربي" وهو العلاج الذي أثبت فاعليته وخصوصا في حالات زيادة التعرق في اليدين وهي الحالة الأكثر ظهورا وتسببا في احراج المريض . والعلاج الكهربي الأيوني يستعمل التيار الكهربي في السيطرة على التعرق الزائد ، وقد لاحظ تقريبا كل من جرب هذا النوع من العلاج أن تعرق اليدين يتوقف بعد 4-7 جلسات علاجية ، ويستمر هذا التحسن لمدة تتراوح بين شهرين الى ثلاثة أشهر يتطلب الأمر بعدها دورة تنشيطية أخرى من الجلسات العلاجية . وهو علاج يمكن تكراره حيث أنه مأمون ورخيص ويمكن أن يتم في عيادة الطبيب المعالج بسهولة ويسر .

    وهذا النوع من العلاج مناسب تماما لحالات تعرق راحات اليدين وباطن القدمين ، حيث تغمر اليدين في حوضين ويستخدم فيهما الماء العادي كمادة قابلة للتأين وتمر الأيونات خلال جلد اليدين أو القدمين عن طريق قطبين كهربيين مجهزين بطريقة معينة وقوة مناسبة . وبالرغم من أن أسباب فاعلية هذه الطريقة العلاجية غير معروفة على وجه التحديد الا أن الخبراء يعتقدون أنها تساهم في اغلاق فتحات التعرق في راحة اليد أو باطن القدم وبالتالي تقلل وتمنع خروج العرق من راحة اليد.

    وخلال الجلسات العلاجية لا يشعر المريض بأدني احساس بعدم الراحة ، وتستمر الجلسة لمدة حوالي عشرين دقيقة لليدين أو القدمين ، وتكرر الجلسة كل يومين الى ثلاثة ولعدة جلسات قد تطول الى سبعة .

    ويقول الذين جربوا هذا العلاج الأيوني أنهم تحرروا تماما من الحرج الذي كانوا يشعرون به في الماضي من اياديهم المبتلة بالعرق ، فهم الأن يمدون أياديهم بثقة الى مصافحيهم ناظرين الى عيونهم بابتسامة واسعة ، بدون قلق من بحث مصافحيهم عن منديل يجففون به أياديهم بعد المصافحة . وفي بدايات الاحساس بعودة العرق الى راحة اليد بعد 3 أشهر من العلاج فان زيارة أخرى للطبيب المعالج تكون أساسية لتأكيد الثقة المكتسبة والحرية التي ظفروا بها من هذه الحالة المحرجة التي لن تتوارى خجلا بعد الآن .






  2. #2
    عضو ماسي Cooky girl is on a distinguished road الصورة الرمزية Cooky girl
    تاريخ التسجيل
    20-08-2006
    المشاركات
    2,620
    ‎تقييم المستوى 24

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    مشكوور حبيبتي
    وأنا دايم تعرق يدي
    لأن دايم أتوتر
    لمن أكلم بالجوال..آآكل..أمسك الريمووت..كل شي
    بس مو لمن أسلم على أحد


    TER]


  3. #3


  4. #4
    الوسام الفضي انور القلب is on a distinguished road الصورة الرمزية انور القلب
    تاريخ التسجيل
    09-08-2006
    المشاركات
    3,040
    ‎تقييم المستوى 26

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    مشـــــــــــكورة ياهند علي هذا الموضوع
    وانا بصراحة ما ادرى اذا اتعرك يدى ام لا
    وعلي العموم انا مرات افرك اليد كي انظفها من الوساخ


    انا لا ادعي انني علي صواب ولا الأخرين علي خطأ بل اقول ان راي وراي الأخرين قابل لصواب والخطأ
    _____________________________________

    دًع ًالأًيًاًمً تًفًعًلً مًاًتًشًاًءً وًطًبً نًفًسًاً إًذًاً حًكًمً اًلًقًضًاًءً
    وًلاًتًجًزًعً لًحًوًاًدًثً اًلًلًيًاًلًيً فًمًاً لًحًوًاًدًثً بًقًاًء
    _____________________________________
    يشرفني ويسعدني زيارتكم في مدونتي
    بعنوان \خواطر قلم
    مدونات الكويت


  5. #5
    عضو فعال deema is on a distinguished road الصورة الرمزية deema
    تاريخ التسجيل
    23-08-2006
    المشاركات
    167
    ‎تقييم المستوى 16

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    شكرا للموضوع
    فهو موضوع يجب التطرق اليه




  6. #6
    عضو وليد99 is on a distinguished road
    تاريخ التسجيل
    18-01-2007
    المشاركات
    25
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    موووووووضوع جميل

    الكثير يعاني من هذي المشكله

    شكرا ع توضيح



    من مواضيع العضو
    عضووو جديد هل من مرحب



  7. #7
    عضو مميز hind is on a distinguished road
    تاريخ التسجيل
    25-06-2006
    المشاركات
    551
    ‎تقييم المستوى 17

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    شكرا إخواني الافاضل اخواتي الفاضلات
    مروركم الرائع
    نورتم




  8. #8
    عضو ذهبي د.شهيدالبصرة is on a distinguished road الصورة الرمزية د.شهيدالبصرة
    تاريخ التسجيل
    19-09-2006
    المشاركات
    1,089
    ‎تقييم المستوى 19

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    جزاك الله كل خير اختي الغالية والجميلة
    هند


    الله يـا من تاقت الحـور له.....وجنــان خلد تخبر الاكــوان
    هذا مقـام الشيخ يوسف انه....نال العـلا بمحبة الرحـــــمن
    شهيدالبصرة
    مفتي أهل السنّةوالجماعة في البصرة
    الشيخ الشهيد الدكتور
    يوسف الحسّان


  9. #9
    عضو اتنل is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    18-07-2009
    المشاركات
    1
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    انا عارف انها مشكلة كبيرة وتسبب الاحراج الكبيير......................
    وهالمشكلة بعاني منها كافة العالم بس بنسب متفاوتة
    هي مشكلة نفسية مثل الاحراج ........ الخجل......القلق.......الخ
    التعديل الأخير تم بواسطة المخنن; 31 -10 -2009، الساعة 02:39 AM


  10. #10
    عضو emannnnnnnnnnnn is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    30-10-2009
    المشاركات
    1
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cooky girl مشاهدة المشاركة
    مشكوور حبيبتي
    وأنا دايم تعرق يدي
    لأن دايم أتوتر
    لمن أكلم بالجوال..آآكل..أمسك الريمووت..كل شي
    بس مو لمن أسلم على أحد
    انا بجد يا جماعه كنت فاكره انى الوحيده اللى فى العالم ده اللى عندها المشكله دة انا المشكله دى عندى من 10 سنين كدة وانا فى المدرسه كلكم عارفين ان ايام الامتحانات بتيقى صعبه علينا كلنا و كله بيبقى متوتر اساسا فانا اللى كان بيوترنى اكتر انى مكنتش بعرف امسك القلم كويس من العرق اللى قى ايدى و ان الورقه بتبقى عليها عرقو تبدا تتبل و بيبقها شكلها غريب حتى لما بتنشف ودة كان بيضيع وقت كتير جدا منى فى الامتحانات انى بعد انشف ايدى و طبعا المراقين و هما بيمرو علينا فى الامتحان كنت ببقى مكسوفه جدا لانى جمبى كومه مباديل مبلوله و مطبقه كدة كنت بتعب جدا ايام الامتحانات و دلوقتى اول لما بيتقدملى عريس بقلق جدا و بعد بالايام ايدى مش عارفه اتحكم فى العرق دة من كتير التوتر و لما بشوف منظر فى التلبفزيون حد بيمسك ايد حد بتوتر جدا بقول يا رب لو جوزى طلب منى انه يمسك ايدى و دة ابسط حقوقه هاعمل اية ............ انا كنت فاكره انى حاله ندرو و بالصدفه كتبت الموضوع على الجوجول و بجد فرحت اوى ان الموضوع دة فى ناس بتعانى منه وانى مش الوحيدة و انه ليه علاج الحمد لله بس انا عايزه اعرف بالظبط ثمن العلاج ده بكام مثلا ب الف الفين 3 4 5 6 اصلى لسه بدور علىشغل و انا من عيله غنيه بس انا مش قايله لحد خالص موضوع عرق ايدى دا ابدا و مش عارفه لو غالى اوى اكيد هاصرحهم لكن لو مش غالى هاروح لدكتور و اتعالج من غير ما اقول لحد علشان ثقتى فى نفسى ما تقلش ولانى محرجه من الموضوع دا حتى انا مره روحت للدكتور و ووقفت قدامه و ماقدرتش اقوله انى عندى عرق فى ايدى لان حسيت ان الموضوع محرج جدا جدا جدا ...... ياريت تقولولى العلاج مكلف جدا ولا عادى و شكراااااااااااااااااااااااااا جدا ليكو


  11. #11


  12. #12
    مشرف سابق لين will become famous soon enough لين will become famous soon enough الصورة الرمزية لين
    تاريخ التسجيل
    23-01-2007
    المشاركات
    12,694
    ‎تقييم المستوى 58

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    موضوع مهم جدا ,
    وبـ الفعل هي مشكلة لا ينتبه لها من لا يعاني منها
    هذا ما عرفته من احد البرامج التي تكلمت في هذا الموضوع
    ألف شكر هند




  13. #13
    عضو baty666555 is infamous around these parts الصورة الرمزية baty666555
    تاريخ التسجيل
    25-02-2010
    المشاركات
    9
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    معلومه مفيده


  14. #14
    عضو neww2010 is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    04-03-2010
    المشاركات
    51
    ‎تقييم المستوى 9

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    مشكور


  15. #15
    عضو amoureuxmmm is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    18-04-2010
    المشاركات
    1
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emannnnnnnnnnnn مشاهدة المشاركة
    انا بجد يا جماعه كنت فاكره انى الوحيده اللى فى العالم ده اللى عندها المشكله دة انا المشكله دى عندى من 10 سنين كدة وانا فى المدرسه كلكم عارفين ان ايام الامتحانات بتيقى صعبه علينا كلنا و كله بيبقى متوتر اساسا فانا اللى كان بيوترنى اكتر انى مكنتش بعرف امسك القلم كويس من العرق اللى قى ايدى و ان الورقه بتبقى عليها عرقو تبدا تتبل و بيبقها شكلها غريب حتى لما بتنشف ودة كان بيضيع وقت كتير جدا منى فى الامتحانات انى بعد انشف ايدى و طبعا المراقين و هما بيمرو علينا فى الامتحان كنت ببقى مكسوفه جدا لانى جمبى كومه مباديل مبلوله و مطبقه كدة كنت بتعب جدا ايام الامتحانات و دلوقتى اول لما بيتقدملى عريس بقلق جدا و بعد بالايام ايدى مش عارفه اتحكم فى العرق دة من كتير التوتر و لما بشوف منظر فى التلبفزيون حد بيمسك ايد حد بتوتر جدا بقول يا رب لو جوزى طلب منى انه يمسك ايدى و دة ابسط حقوقه هاعمل اية ............ انا كنت فاكره انى حاله ندرو و بالصدفه كتبت الموضوع على الجوجول و بجد فرحت اوى ان الموضوع دة فى ناس بتعانى منه وانى مش الوحيدة و انه ليه علاج الحمد لله بس انا عايزه اعرف بالظبط ثمن العلاج ده بكام مثلا ب الف الفين 3 4 5 6 اصلى لسه بدور علىشغل و انا من عيله غنيه بس انا مش قايله لحد خالص موضوع عرق ايدى دا ابدا و مش عارفه لو غالى اوى اكيد هاصرحهم لكن لو مش غالى هاروح لدكتور و اتعالج من غير ما اقول لحد علشان ثقتى فى نفسى ما تقلش ولانى محرجه من الموضوع دا حتى انا مره روحت للدكتور و ووقفت قدامه و ماقدرتش اقوله انى عندى عرق فى ايدى لان حسيت ان الموضوع محرج جدا جدا جدا ...... ياريت تقولولى العلاج مكلف جدا ولا عادى و شكراااااااااااااااااااااااااا جدا ليكو
    دى كمان نفس مشكلتى الكبيره اللى مخيلانى بجد فى موقف وحشجدا وسط الناس بجد مش عارف اعمل ايه لو حد عنده الحل ياريت يراسلنا يا جماعة
    التعديل الأخير تم بواسطة Tutte; 21 -08 -2011، الساعة 05:01 PM سبب آخر: يمنع منعا باتاً وضع الايميل او رقم التلفون


  16. #16
    عضو شبه انسانة is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    21-07-2010
    المشاركات
    1
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    يااااااااااااااااااااااه نفـــس مشـــكلتـــي ....انا بجـــد بعرق بشكل مفففرط ومحرج جداا ... دي مشكلــة حياتي ومسببالي اكتـــئاب ... انا واحدة يعني الي حد ما جمــيلة ومحبوبة ... وثقتي في نفسي عاليــة وشخصيتي كمان قويـــــــــــة بس بضعف اوي اوي اوي لما اختلط بحد ولا اسم عليه ... يا بسلم بطرف ايدي او اني بسلم كلام بدون ايد ... والكل فاكرني مغرورة .. او احيانا بحرج الي قدامي بس عشان ميمسكش ايدي وثقتي بتروح مني ...وحياتي بتتدمر ..انا مستحيل اتجور ولا اعرف اي حد وانا كدهـ بجد ..ازاي هسلم ع الناس يوم فرحــي ولا ازاي هتعامل مع الي هحبــه واظلمة .....انا شكلي هبقى منطويــة وابعد عن الناس وحياتي ومستقبلي كله مش هينفع حتى لو كنت ناجحةبليــــــــــــــز بجد الي عنده حل دائم يقولهولي وايه حدوده في السعر ...اي حل بلييييييييز انا عايزة اعييشالي يقدر يساعدني ده ايميلي
    التعديل الأخير تم بواسطة Tutte; 21 -08 -2011، الساعة 05:00 PM سبب آخر: يمنع منعا باتاً وضع الايميل او رقم التلفون


  17. #17
    عضو sherif bahgt is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    21-08-2011
    المشاركات
    1
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    بعد اذنكوا يا جماعة ممكن اى حد يفيدنى فى موضوع عرق الايدين دا لانه مسبب لى مشكلة كبيرة جدا ومبقتش قادر استحمل انا طالب فى كلية طب مش باعرف البس جوانتى ولا هاعرف اشتغل عمليات بعد كدة انا كل ما اسأل بيقولوا لى بتروح بعد سن معين استنى لكن ياريت لو حد يعرف رقم دكتور او مركز طبى متخصص يقولى ضرورى
    التعديل الأخير تم بواسطة Tutte; 21 -08 -2011، الساعة 04:59 PM سبب آخر: يمنع منعا باتاً وضع الايميل او رقم التلفون


  18. #18
    إداريـــة سابقـــــة Tutte is a name known to all Tutte is a name known to all Tutte is a name known to all Tutte is a name known to all Tutte is a name known to all Tutte is a name known to all الصورة الرمزية Tutte
    تاريخ التسجيل
    28-02-2010
    المشاركات
    15,463
    ‎تقييم المستوى 66

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    [B]مشكلة محرجة جدا لمن يعاني منها [/B
    شكرا الك عزيزتي هند


    التعديل الأخير تم بواسطة Tutte; 21 -08 -2011، الساعة 08:07 PM


  19. #19
    عضو مصطفى حسن عامر is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    21-12-2011
    المشاركات
    4
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amoureuxmmm مشاهدة المشاركة
    دى كمان نفس مشكلتى الكبيره اللى مخيلانى بجد فى موقف وحشجدا وسط الناس بجد مش عارف اعمل ايه لو حد عنده الحل ياريت يراسلنا يا جماعة
    انا عندى الحل دكتور عنده جهز الايونات الكهربيه الشرح الايد تكون فى حوض بلاستك لمده 10 دقائق او15 دقيقه والايد تكون فى وضع واحساس بالتنميل ,الدكتور بياخد الف ونصف فى العشر جلاسات ,وبعد كده جلسه كل شهر او كل شهرين او ثلاث شهور على حسب والاهم اللى عنده المرض ده وحاسس انه مش هيروح ده بياخد مده اكبر,للتواصل معى facebook_25_january@yahoo.com


  20. #20
    عضو مصطفى حسن عامر is infamous around these parts
    تاريخ التسجيل
    21-12-2011
    المشاركات
    4
    ‎تقييم المستوى 0

    افتراضي رد: عرق اليدين مشكلة تتوارى خجلا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif bahgt مشاهدة المشاركة
    بعد اذنكوا يا جماعة ممكن اى حد يفيدنى فى موضوع عرق الايدين دا لانه مسبب لى مشكلة كبيرة جدا ومبقتش قادر استحمل انا طالب فى كلية طب مش باعرف البس جوانتى ولا هاعرف اشتغل عمليات بعد كدة انا كل ما اسأل بيقولوا لى بتروح بعد سن معين استنى لكن ياريت لو حد يعرف رقم دكتور او مركز طبى متخصص يقولى ضرورى
    انا عندى الحل دكتور عنده جهاز الايونات الكهربيه الشرح الايد تكون فى حوض بلاستك لمده 10 دقائق او15 دقيقه والايد تكون فى وضع واحساس بالتنميل ,الدكتور بياخد الف ونصف فى العشر جلاسات ,وبعد كده جلسه كل شهر او كل شهرين او ثلاث شهور على حسب والاهم اللى عنده المرض ده وحاسس انه مش هيروح ده بياخد مده اكبر,للتواصل معى facebook_25_january@yahoo.com


المواضيع المتشابهه

  1. غرق الملاحة المصريه؟؟؟
    بواسطة المتألقة في المنتدى منتدى الأخبار
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 14 -09 -2006, 06:51 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك